דעות

כשהשיח המקצועי מושתק - רופאות ורופאים, זו העת שלנו להתעורר

אמירה של מנהיג שציבור שלם הינו "סרבן" של טיפול רפואי אינה יכולה לעבור מבלי שהקהילה המקצועית תתייחס אליה | הייתכן שוויתרנו בקלות רבה מדי על שיקול הדעת הקליני, על הדיון הפתוח, על אמות מידה מקצועיות ועל חובת הזהירות?

"ראש הממשלה התבטא באגרסיביות נגד 'סרבני החיסונים' שעה שהחיסון, טיפול רפואי המוגדר עדיין נסיוני, אינו חובה. כל זאת בחסות הסכם עם יצרן, שחלקו הגדול מוסתר מהציבור". צילום: נעם ריבקין פלטון/ פלאש 90

משחר ההיסטוריה מגיפות הניעו שינויים חברתיים ופוליטיים בהיותן כמפץ גדול. מגיפת הקורונה הביאה לפתחנו הרופאות/ים התמודדות מקצועית, אנושית ואתית חסרת תקדים. מקצוע הרפואה הוא מקצוע חופשי המושתת על מחקר מדעי, חשיבה קלינית וחמלה. זה שנה וחצי שהאוטונומיה היחסית לה אנו מורגלים הוחלפה בהנחיות מפורטות ומדוקדקות שרשויות הבריאות בארץ ובעולם מנחות אותנו ואת הציבור בכל מה שקשור בקורונה: החל מהגדרות חדשות של "מאומת", "חולה פעיל", מהו חולה קשה ועוד, עבור באבחון ובדיקות המעבדה, הטיפול המונע, עטיית מסיכות, בידוד והגבלות תנועה והתנהגות.

לקהילה הרפואית, הנתונה בעצמה תחת לחץ ועומס עצומים, נוח בשעת חירום להישען על הנחיות ברורות, שהצורך בהן בעיתות כאלה מובן. אולם, ככל שנוקף הזמן הולך ומתחוור למי שעוקב באופן ביקורתי, כפי שחונכנו, אחרי גוף המחקר הגולמי, שההנחיות של הרשויות בחלקן אינן מבוססות עובדות וכי הצעדים שננקטו במטרה לבלום את המגיפה אינם יעילים ונזקיהם, לא רק הכלכליים אלא גם הבריאותיים, אף עולים על תועלותיהם. כך הסגרים והגבלות התנועה, כך סגירת מערכת החינוך נגד נגיף שאינו פוגע בילדים, כך עטיית מסיכות נגד נגיף שמדבק באירוסול ולא רק טיפתית, כך בדיקות ובידודים נגד מחולל נשימתי ש"קטיעת שרשרת ההדבקה" בו היא אשליה.

לעתים נדמה כי ב-2020 הומצאה רפואה חדשה, שנטלה מאיתנו את שיקול הדעת הקליני ושלחה אותנו לבדוק המונים אסימפטומטים בבדיקת מעבדה רגישה שאינה מיועדת לסיקור כדי להגדיר מושג בלתי מוכר לרפואה: "חולה מאומת" א-תסמיני.

מדינת ישראל החליטה על מתן מנה שלישית למדוכאי חיסון ללא בסיס מחקרי, ללא פרוטוקול מחקרי והסכמה מודעת, ועל הפעלת אמצעי כפייה בדמות תווים והגבלות כדי ללחוץ על הציבור להתחסן

במטרה למגר את הפנדמיה פותח חיסון חדש שקיבל היתר שימוש בחירום, למרות שהמחקר אודותיו טרם הושלם. חיסון המבוגרים אשר בסיכון למחלת קורונה קשה תרם רבות להורדת התחלואה הקשה והתמותה, אבל חלק ממדינות העולם ובהן ישראל החליטו לעשות בחיסון שימוש גם בבני 12-15, שאינם רגישים לנגיף הקורונה ושהמידע המחקרי על השימוש בחיסון בקרבם מוגבל.

לא זו אף זו, מדינת ישראל החליטה על מתן מנה שלישית למדוכאי חיסון ללא בסיס מחקרי ובלי פרוטוקול מחקרי והסכמה מודעת, ולהפעיל אמצעי כפייה בדמות תווים והגבלות כדי ללחוץ על הציבור להתחסן.

ראש הממשלה התבטא באגרסיביות נגד "סרבני החיסונים" שעה שהחיסון, טיפול רפואי המוגדר עדיין נסיוני, אינו חובה. כל זאת בחסות הסכם עם יצרן, שחלקו הגדול מוסתר מהציבור. במדינת ישראל הצעירה התמותה העודפת בשנת 2020 עמדה על 6.5%, לעומת שוודיה המבוגרת, בה עמדה על 1.5% בלי סגרים ומסיכות. זו אינה הצלחה גדולה.

ניירות עמדה המצדיקים את הקו הממשלתי הונפקו במהירות על ידי איגודים מקצועיים, אך כאשר יורדים לעומקם מתברר כי הבסיס העובדתי עליו הם מונחים רעוע למדי

כל הנ"ל מעוררים שאלות מקצועיות ואתיות שעל הקהילה הרפואית לתת את הדעת עליהן, לברר אותן ולנקוט עמדה. הקו הרשמי והנרטיב של המגיפה נקבע על ידי משרד הבריאות הגם שהוא קיצוני, ודעות שונות הקרובות יותר למיינסטרים של הרפואה, הרפואה של "ראשית לכל אל תזיק", EBM ושיקול הדעת הקליני, אינן באות לידי ביטוי.

ניירות עמדה המצדיקים את הקו הממשלתי הונפקו במהירות על ידי איגודים מקצועיים, אך כאשר יורדים לעומקם מתברר כי הבסיס העובדתי עליו הם מונחים רעוע למדי. התחזיות החשובות להערכת הסיכונים שעליהן מתבססת ממשלת ישראל בקבלת ההחלטות ניתנות על ידי פיזיקאים, גם לאחר שכולן הופרכו ("עשרות אלפי מתים").

הגדרת בריאות במובנה הרחב, מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק היעדר מחלה, נדמה שנשכחה מלב בסערת המאבק בנגיף ששיעור התמותה הכולל ממנו כ-0.2% - לא המחלה הקטלנית ביותר. למרבה הצער, השיח המקצועי שהוא מאושיות הפרופסיה, הושתק בימי הקורונה.

לנו, הקהילה הרפואית, יש אחריות, זכויות וחובות בחברה. אחריותנו למטופלינו ולבריאות הציבור מחייבת אותנו לא רק למאמץ הכביר שבעשייה הרפואית בה עמדנו בכבוד, אלא גם למעורבות, לשאילת שאלות, להטלת ספק ולנקיטת עמדה. האתיקה הרפואית מחייבת אותנו גם בימי פנדמיה, ואולי במיוחד בימי פנדמיה.

אמירה של מנהיג שציבור שלם הינו "סרבן" של טיפול רפואי אינה יכולה לעבור מבלי שהקהילה המקצועית תתיחס אליה ברמה האתית. הייתכן שוויתרנו בקלות רבה מדי על שיקול הדעת הקליני, על הדיון הפתוח, על אמות מידה מקצועיות ועל חובת הזהירות? הייתכן שויתרנו, אנחנו שעמדנו בחזית הטיפול בחולים, בקלות רבה מדי על מה שמגיע לנו מהנהגת מערכת הבריאות?

כאשר יתברר הנרטיב השגוי של המגיפה שהיכה פה שורש על ידי הרשויות, הציבור לא יסלח לנו על שעמדנו מנגד ולא דרשנו במפגיע דיון, שקיפות, הוכחות מדעיות ואת שינוי הגישה

יש מה לעשות ובמה להשקיע בתבונה את סכומי העתק, כגון בהגנה טובה יותר על הקשישים הפגיעים לקורונה ובחיזוק אמיתי שלנו: בתוספת יכולות טיפול נמרץ, בהקמת מערך לאשפוז בית ובטיפול בשחיקת צוותי הרפואה.

ככל שהקו הרשמי מעורר יותר ויותר תהיות, איננו יכולים להרשות לעצמנו לעמוד מנגד ולמלא הנחיות כלשונן וככתבן רק כי כך נקבע על ידי הרשויות. כאשר יתברר הנרטיב השגוי של המגיפה שהיכה פה שורש על ידי הרשויות, הציבור לא יסלח לנו אנשי המקצוע על שעמדנו מנגד ולא דרשנו במפגיע דיון, שקיפות, הוכחות מדעיות ואת שינוי הגישה. זו העת שלנו להתעורר.

הכותב הוא רופא משפחה עצמאי, מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי; מרצה בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב; כיהן כסגן מנהל בית חולים, כרופא מחוזי וכמנהל מחוז ומנהל אגף בקופות חולים

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  חיסון ילדים
תגובות
אנונימי/ת
25.07.2021, 16:26

שתיקת הרופאים
בלתי נתפס !
הכיצד ?!!!

25.07.2021, 17:02

אני לא כל כך רואה שהשיח המקצועי מושתק.
דווקא יש שיח ער מאד, בחלקו מצער ומקומם, אבל זה המחיר של חופש הביטוי ואני מוכן לשלם אותו ברצון.
דווקא האמירה שלך של "רק 0.2% תמותה" נראית לי מוטעית. את הנזק של המחלה לא בודקים רק ב- 0.2% תמותה, אלא גם בתחלואה. המצב של נזקים שלאחר החלמה מקורונה נפוץ הרבה יותר, ופוגע בצעירים רבים. הוירוס חדש, עדיין איננו יודעים את מלוא היקף הנזקים, וזו סיבה לחששות. אולי עוד עשור נדע אם החששות היו מוגזמים (אני סבור שהחששות לא מוגזמים, אבל יקח שנים לראות אם אני צודק). בינתיים עדיף להיות יותר זהירים.
להטיל דופי בחיסונים, כפי שאתה עושה, זו טעות גדולה מאד המשחקת לידיהם של מתנגדי החיסונים - כת צעקנית ומזיקה המהווה איום של ממש על כל האנושות.

יששכר שלום, תודה שהתיחסת. באשר להשתקה: הממשלה ומשרד הבריאות לא נענו עד כה לבקשות חוזרות של חברי לדיון מקצועי פתוח, העיתונות הרפואית דוחה עבודות מעולות שמוכיחות אחרת, ונסיונות להביע דעה שונה מהקוו הממסדי זוכות לתגובות בוטות. באשר למחלה: נזקים ממושכים אחרי מחלת קורונה, פרט לאנשים שנזקקו לתמיכה נשימתית, אינם שונים בהרבה מתסמונות פוסט וירליות מוכרות לרפואה. רוב העבודות בנושא סובלות מהטיות קשות. את הנזקים של הסגרים המיותרים אני מעריך שאתה במקצועך רואה לא פחות ממני במרפאה: עליה בהתמכרויות, בדכאון, ועוד. זו הבריאות שצריך למקסם, לא רק קורונה. לגבי החיסונים: אין הטלת דופי בלומר את האמת- החיסון מוגדר נסיוני, אין לו אישור FDA אלא היתר לשימוש חירום בלבד, ואין איסוף אקטיבי כנדרש של תופעות הלואי הרבות. אני אישית מאד בעד החסון באוכלוסיות סיכון, ומנגד אני סבור שאין הצדקה לחסון צעירים ובריאים. חובת הזהירות היא בראש ובראשונה לא להזיק. התיוג "מתנגדי חיסונים" דומה להכללה שאני יכול לעשות ולקרוא לתומכי הסגרים והמסכות "מכחישי מדע", אך לא אעשה זאת. אנשים רבים תומכים בחיסונים אך אינם מעונינים להתחסן בחיסון נסיוני, ועלינו כמטפלים לכבד את האוטונומיה שלהם.

26.07.2021, 20:41

דר' יחזקאלי שלום. נראה שבתשובה מתערבבות עובדות יחד עם מסקנות ועמדות ערכיות.
חשוב ביותר לעשות סדר.
העובדות הן פשוטות. מדובר בוירוס לא מוכר, הגורם למגפה שקוטלת מיעוט קטן של נדבקים, ופוגעת בשיעור מעט גדול יותר של חולים. בגל הראשון של המגיפה הוא גרם לתמותה רבה מאד של אנשים באיטליה, ואח"כ בניו-יורק. אני מאמין למה שראיתי בתקשורת באותם חודשים, וזה היה מפחיד.
המסקנה שלי היא שהדרך בה התנהל הממסד בישראל שאותם חודשים סייעה להפחית את התמותה לא מעט בזכות הסגרים. נכון תוך גרימה של נזקים כלכליים, ותוך סבל לחלקים באוכלוסיה שאני מטפל בהם (רובם נזקים הפיכים). אין לי ספק שהנזק שנמנע עולה על הנזק שנגרם. עובדה שלא הגענו לאי ספיקה קשה של מערכות הרפואה כמו באיטליה ובניו-יורק.
אלו העובדות ואחו המסקנות שלי.
קל להעביר ביקורת ולהראות את המחירים של ההתנהלות שהייתה, אך בעיני כיוון שנמנע נזק פוטנציאלי גדול יותר הביקורת אינה הוגנת.
וכעת לערכים.
יש חיסון, הוא הוכח כיעיל. לא ידוע על נזקים שמתקרבים בכלל להיקף הפוטנציאלי מהנזק של הוירוס. זו הסיבה שבחרתי יחד עם עוד מעל 5 מיליון בארץ להתחסן. החיסון מפחית את הסיכון לחלות, מפחית משמעותית את היכולת של המחוסן להפיץ את הוירוס, וגורם לכך שהסביבה בטוחה יותר. (שנינו יודעים שזו הפחתה ולא הגנה מוחלטת).
הביטחון היחסי של החיסון הוא זה שמסייע לפתוח את הכלכלה בארץ, ולהתחיל לתקן את הנזקים של השנה האחרונה.
יש זכות למי שלא רוצה להשתתף ב"חגיגה" להמנע מהחיסון, אם בגל שחוששים, או מתעצלים, ואם בגלל שמאמינים להסתה ומידע כוזב שמפיצים מתנגדי החיסונים.
ועם זאת לדעתי יש זכות לאלו שבחרו ליטול סיכון מחושב, ולחסן את עצמם לדרוש להתרחק מאלו שבחרו לא לעשות כן והפכו בכך למפיצים מובהקים יותר של הוירוס. ולכן יש להגביל את אלו שלא מתחסנים. חופש הפרט שלהם לא יותר חשוב מחופש הפרט של מי שבחר להתחסן.
איני רוצה לפגוע באוטונומיה של אותם שלא רוצים להתחסן, אבל איני רוצה שהם יפגעו באוטונומיה שלי ובזכות שלי לסביבה בטוחה יותר של מחוסנים.

דר הרמן שלום, חלק מהעובדות שאתה מציין נשענות כך אני מניח על מידע רשמי ממשרד הבריאות ומהתקשורת. אני מסתמך על הספרות הרפואית הגולמית. לא ארחיב כדי לא להטריח את הקוראים, אבל אתה ואחרים מוזמנים להיכנס לאתר מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה כדי ללמוד את העובדות
https://pecc.org.il/
לגבי ההבחנה בין מי שחוסן למי שלא חוסן- היא אינה נכונה מקצועית, אבל יותר מזה- היא בעייתית ערכית. לא הכל זה נתונים ורפואה- יש אמות מידה ערכיות ומוסריות שנחצות בתקופה הזו. איננו יכולים לעמוד מנגד. תודה על הדיון, מטרת המאמר לעורר דיון בקרבנו

אנונימי/ת
25.07.2021, 19:04

כתיבה פטרונית
מלאת קלישאות

כנראה מתסכול ש'לא סופרים' את הכותב.
רשעים יאמרו שהוא בטח מתוסכל, שאין עלייה משמעותית במונשמים, משל היה רוצה שמדיניות החיסונים תכשל. לא נהיה עימדם.

אבל ראוי לפחות בדבר אחד להוריד אותו מבלון ההליום וזאת בפרפראזה למרגלית צנעני- כאן זה לא שבדיה. אם כללי הריחוק החברתי בארץ בהתנדבות, היו דומים לשבדים, לא היה צריך סגרים. אז אם כזה דבר פשוט על העם הלא-נורדי שלו, הכותב לא הבין, מה נתפלא על המניפסט חסר הפשר שכאן.

אנונימי/ת
27.07.2021, 07:32

מסכים לחלוטין
למה הכותב מקבל אחת לשבוע שבועיים הזדמנות ממרום מעמדו ( מהו בדיוק?)
הזדמנות ללמד אותנו הרופאים הבורים והחכמים פחות , מה ראוי לעשות

אנונימי/ת
29.07.2021, 19:40

תגובה לא ראויה לרופא ולא עניינית. אם יש לך השגות עניינות אתה מוזמן לפרסם אותן.

אנונימי/ת
29.07.2021, 19:49

כמה קל לרדת לפסים אישיים על מנת לא להתייחס לעובדות.
יש מגיפה- היא לא נוראית.
הקשישים בסיכון- הילדים לא.
הסגרים, המסכות, סגירת מערכת החינוך, החשש מהאחר- על כל אלה נשלים מחיר כבד בטווח הארוך.
החיסון הינו נסיוני בשלב זה.

אלה רק חלק מהעובדות.

אנונימי/ת
01.08.2021, 22:08

צודק

אנונימי/ת
25.07.2021, 19:42

ואיך אתם לא מדברים על מעל 3000 נפטרים , כא בישראל, כתוצאה מהרעל הגנטי, תוך 8 חודשים בלבד !!!
וגם אלפי נכים , כתוצאה מריקת הרעל, במגוון נכויות מטורף !!! תוך 8 חודשים בלבד. כאן בישראל.
במה פשעו כל הבחורים הצעירים שחטפו התקפי לב, ודום לב, ודלקות, ושיתוקי פנים לרגליים ועדיין, אובדן שמיעה וטנטון, ודימומים וגינליים לנשים, ומוות לאזרחים מכל הגילאים, כולם כולם לאחר זריקת הרעל הגנטי.
ואגב, בספרד הסירו את החסיון, ומדענים בדקו סוף סוף מה יש הבקבוקון הארור.
אז ככה. 99 אחוז זה גראפן אוקסיד.
תבדקו בעצמכם את ההשלכות.

אנונימי/ת
26.07.2021, 19:40

לאנונימי מ19:42. רושם שדבריך על רעל גנטי כביכול אינם גדושים בתבונה רבה.

למטורללת האנונימית. להזכירך, האתר אמור להיות במה לדעות של אנשי מיקצוע. אם אין לך הוכחות לטענותייך ההזויות, או לפחות האומץ להופיע בשם, אנא תחסכי לנו את הקשקשת ותעברי למדורי הרכילות באחד הצהובונים.

אנונימי/ת
01.08.2021, 22:08

הו הסתומים המלהגים

אנונימי/ת
25.07.2021, 22:34

סוף סוף רופא שאומר "צד שני" חשוב מאוד לקידום הרפואה בישראל

אנונימי/ת
25.07.2021, 23:13

עצם זה שכולם אנונימים בתגובתם אומרת דרשני.
יש מעט שיח ציבורי בין הרופאים. רובו ככולו לרדת על אלו שלא ראו את האור ואת ההילה שסביב ה׳חיסון הנסיוני׳

אין שום השתקפות של זה במרחב התקשורתי הבסיסי והאזרחים לא מודעים לה.
ההגנה היחידה של ההסתדרות הרפואית, האמורה לייצג את כל חבריה היא על המייצגים השילטונים שלה (קרי גליה רהב, אלרועי פרייס… שגם הן ראויות להגנה) ולא על רופאים המותקפים ימואשמים בחוסר לויאליות עד כדי בגידה ופרזיטיות על ידי אותן פרסונות ואף ראש הממשלה. של כולם.

מסכים עם המשפט ׳הציבור לא יסלח לנו׳.

מספר דברים למחשבה:
1. ראש הממשלה בישראל מקריא בפומבי דברי הסתה כנגד יותר ממיליון אנשים, אשר בחרו לא לקחת טיפול רפואי שבשלב זה נחשב ניסיוני וטרם אושר באופן סופי. ההסתה הזו לא מפריעה לא לאנשי משרד הבריאות, לא למנהיגי הר״י ולא לרבים מאיתנו.
2. מאחר וגם המחוסנים יכולים להידבק ולהדביק ההסתה הזו גם חסרת הגיון. אוכלוסיות סיכון התחסנו ברובם ולכם גם אין כל סכנה לקריסת ביתי החולים.
3. לאף אחד גם לא מפריעה כפיית חיסונים באמצעות תו ירוק, שוב חסר הגיון לפחות מ 2 סיבות: יכולת המחוסנים להידבק ולהדביק והעובדה שעד גיל 12 אין הגבלה: ילד לא מחוסן הופך למסוכן לציבור בדיוק ביום הולדת ה 12.
4. לא הפריע גם שישראל נותנת טיפול ניסיוני זה במצבים שעבורם לא קיים מחקר מסודר כלשהו: נשים בהריון, חיסון שלישי למדוכאי חיסון וכו׳.
5. כל פעם לפני מבצע חיסונים באוכלוסיה מסוימת מופיעות כותבות בתקשורת על חולי קורונה קשים בדיוק באוכלוסיה זו: לפני חיסון נשים בהריון הציגו כתבות עליהן, אחר כל על נוער. בהמשך לאחר שמתחילים לחסן אוכלוסיה מוגדרת זו יש ירידה בכתבות כי אין כבר צורך.
6. מישהו מכיר מחקרים רציניים שמוכיחים יעילות של סגרים ומסיכות במניעת תחלואה ותמותה מקורונה? מחקרים ולא סתם השארות.
אפשר היה להמשיך עוד הרבה, אבל מה שמפריע לי ביותר זה עובדה שרבים מאיתנו מצטרפים בשמחה וללא היסוס לכל קריאה של הממסד בלי מחשבה עצמאית. מזכיר לי זמנים אפלים מצעירותי הסובייטית.
בברכה לכל האנונימיים.

26.07.2021, 18:50

יופי אמרת דר ניק, אתה נותן לי תקווה שיש עוד כמוך בחוץ שרואים את העובדות האלה.
וכן, הן עובדות!

26.07.2021, 09:41

ליששכר

האם זה פשע להטיל דופי בחיסונים?
זו אמירה קצת פטליסטית, הלא כן?

26.07.2021, 19:41

יואב תומך בכל מילה שלך!!! נראה שהרשויות איבדו לחלוטין את השפיות ושיקול הדעת המקצועי ומובלים ע״י קונספציה אחת (שכבר הוכחה כשגויה). מקומם שלא מתאפשר דיון מקצועי עם מומחים שחושבים אחרת מזורעי הפחד והשחורות. אנו כרופאים חייבים להתעורר ולפעול בדחיפות לפתיחת הדיון המקצועי רפואי גם לדעות אחרות!

אנונימי/ת
26.07.2021, 20:35

מאות חולי קורונה שהחלימו ונמצאים במעקבי סובלים מכבאי ראש, חולשה, תופעות נוספות לא מוגדרות. יש מחקרים חדשים המראים ומדגישים את הסבל שעובר על אילו שחלו. כל אלה לא מופיעים בנתוני התחלואה החריפה. נתוני התמותה והאשפוז לא רלבנטים למצב בתחלואה ההמשכי. הקורונה פנים רבות לה. מי שמתיימר לדעת הכל על הקורונה - שרלטן, מתנשא וחסר צניעות.

29.07.2021, 19:55

האם ניתן לדעת האם התופעות הללו הן בשל הוירוס בוודאות? החרדה שנוצרה אצל האנשים ( בשל אשפוז במחלקת הקורונה או הבדידות או מסע ההפחדה מ"המחלה") בהחלט יכולה להסביר חלק גדול מתסמיני הלונג קוביד.
אף אחד לא מתיימר לעדת הכל- רק להציע עוד דרך הסתכלות.
תפקחו עיניים.

אנונימי/ת
01.08.2021, 22:10

נכון.
גם לי יש מטופלים רבים מאוד עם תופעות פוסט קורונה שלא נגמרות.
חוסר הרצינות בביקורת מטעם של דר יחזקאלי מטריד, כמו כן הבמה שנותנים לו כאן.

לד״ר יחזקאלי הניכבד. כמה שאלות תם.

החלטות הממשלה בנושאי החיסונים, ללא ספק, מסתמכות על חוות דעת של רופאים מומחים כמוך, שדעתם ככל הניראה שונה מדעתך. ואתה בא ופוסל את כולם במחי יד, מבלי להביא שום מחקר שיוכיח את צידקת טיעוניך .

-האם מישהו מנע ממך ומאי מישהו אחר לקיים שיח מיקצועי באופן חופשי אודות החיסונים? הרושם שלי הוא דווקא הפוך. כל מי שהיה מוכן ויכול, אץ רץ לטלויזיה להביע דעתו. ולמרבה הצער, היו גם כאלו כמו פרופ׳ ״זה רק שפעת״ , שהפכו לאלילי הסרבנים וסוגדי הקונספירציות, וגרמו לנזק בלתי הפיך.

האם נראה לך סביר ומוצדק שלא לדרוש מעובדי מערכת הבריאות להתחסן? אותה רופאה במכבי שלא התחסנה, והדביקה עשרות מטופלים, אתה מוכן לקום והגן עליהה בפומבי?

האם לדעתך הסגר, המסיכות והחיסונים ש״ניכפו״ על שוכני הדיור המוגן, והצילו עשרות או מאות מזיקני הדור, היה מיותר?

האם יש בידך איזה מחקר שמוכיח, כי התמותה והתחלואה מקורוננה + תופעות הלוואי שלה, שווים בין קבוצות מחוסנים ולא מחוסנים?

האם לדעתך הירידה בתחלואה ובתמותה בישראל אינם עומדים ביחס ישיר לרמת החיסון באוכלוסיה? הם יד המיקרה?

בשורה התחתונה, הממשלה הזו, כמו גם קודמתה, עומדת בפני מיתקפה בלתי פוסקת של דעות של אנשי מיקצוע בתחום הרפואה, הכלכלה והחברה, בעד ונגד כל מהלך אפשרי.

אתה נגד החלטות כאלו ואחרות שנעשו. זה עדיין לא עושה אותך צודק.

26.07.2021, 21:49

אם היה לממשלה הזו שמץ של אנשים חכמים או מקצועיים מצבנו היה טוב יותר

תודה ד"ר בן חיים על התיחסותך. אני שמח עליה כי מטרת המאמר לעורר דיון בקרבנו. אינני פוסל איש, גם אני טועה. אבל אכפת לי מתהליכים קשים שעוברים על הרפואה בישראל ועלינו הרופאים בימים האלה. מגיפות מתאפיינות בגלים, וכשבוחנים את המתרחש בכל המדינות רואים שאין קשר ברור בין החיסון לירידה בתחלואה. אנחנו הרי כבר יודעים שהחיסון אינו מגן מהדבקה, אז זה לא צריך להפתיע. עם זאת הוא מגן ממחלה קשה וכאן ערכו הרב בקבוצות הסיכון. הגנה ממוקדת על הקשישים זה מה שאמרתי מעל כל במה אפשרית במרץ 2020, אך לא נעשה די. לא ארחיב כדי לא להטריח את הקוראים, אבל חלק מהדברים שאתה מציין ואני מניח נלקחים מעמדות משרד הבריאות ויועציו אין להם ספרות רפואית להסתמך עליה. אני מזמין אותך לעיין בחומר שנמצא באתר מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה כדי להכיר EBM
https://pecc.org.il/

26.07.2021, 21:48

דר יחזקאלי היקר מאוד מעודד לשמוע רופא מוערך ומקצועי כמוך מבקש שיח ציבורי בנושא. ישנם רופאים לא מעטים שכן מעיזים לשים סימני שאלה ובהחלא יש רבים כאלו. החיסון הוא ניסיוני ואכן השיח הציבורי מקצועי מושתק! מי שרק מבקשאיזשהן הוכחות מדעיות מגובות כבר מותקף ומושתק עי הקולגות. זו גישה מאוד מסוכנת לנו כרופאים כי איבדנו את שיקול הדעת במירוץ לחסן כל ילד. פגשתי לא מעט מטופלים עם תל של שיתוקי פנים, דימומים וכאבי ראש ובעיקר חולשה חולשה חולשה!!! משיחה עם נוירולוגית מוכרת יש החמרה משמעותית בכאבי הראש אצל המטופלים. אני בהחלט מסכימה עם כך שלא יסלחו לנו בעתיד שלא דרשנו שקיפות. אבל אל דאגה גם בארהב יש אלפי רופאים שמנסים להשמיע את כולם וגם שם המדיה חוסמת אותם ותא נותנת לקולם להשמע. ישראל לא שונה. השיח הציבורי מנוהל עי התקשורת והיא מנהל. את סדר היום לדאבוננו

אנונימי/ת
26.07.2021, 22:00

מציעה לראות ולשמוע את המחקר הזה מהMIT לגבי הקורלציה בין עלייה משמעותית בדום לב בצעירים לקבלת החיסון.
https://fb.watch/6_L8Oz0-lG/
מחקר של שנתיים ימים.

כל השיח סביב תופעות הלוואי הושתק ועדיין - ממשיכים לספר סיפור חסר שחר כאילו מחקר קצר של כמה חודשים יכול לתת מספרים אמיתיים ומסקנות לגבי תופעות הלוואי ...
זו רפואה מודרנית?! או רפואה מנוהלת בידי פוליטיקאים?

מסכימה עם כותב המאמר.
גם דעתי היא שאין שום הגיון לחסן אנשים צעירים ובריאים , במיוחד בני נוער . לא מבחינה אפידמיולוגית כי חיסון לא מונע הדבקה ולא מבחינה אישית פרטנית כי חיסון מוריד סיכוי לתחלואה קשה שמלכתחילה תחלואה קשה זניחה בצעירים וסיבוכים של חיסון עדיין לא ברורים

אנונימי/ת
26.07.2021, 22:26

המגפה הזו היא כבר מזמן לא רפואה, אלא פוליטיקה ואינטרסים אישיים של בכירים וגם משרד הבריאות לא חף מזה ואפילו מוביל את זה. אז אל תתפלאו שאין פה דיון מקצועי. לא חשובות העובדות, חשוב יותר להמשיך להופיע במהדורות החדשות ולשמור על אוירת ההיסטריה הלאומית. כעם מכור לחדשות, זה עובד מצוין. ממליץ לכם לצאת קצת מהארץ ולהיווכח שאפשר גם אחרת, בלי לספור מאומתים, בלי לפתוח מהדורות חדשות.
פשוט לשים מסכה במקומות צפופים ולהמשיך לחיות. ומי שרוצה להתחסן שיתחסן ומי שלא, לא. זה הכל.

27.07.2021, 23:15

הלוואי שהיה כזה פשוט. ממש לא מסכימה על הפעלת לחץ על אלה שהחליטו, מכל סיבה שהו, לא להתחסן.

אמירות שחצניות ולא מבוססות. כולנו מכירים את העודה שרבים לא מתחסנים לשפעת עונתית ומסתמכים על כך שהאחר ייתחסן. כך גם בחיסונים אחרים. בעיניי לא ניתן לעבור לסדר היום מבחינת אלו שאינם מתחסנים, למרות שאין להם סיבה רפואית לכך, ובוודאי להטיל עליהם רסטריקציות, לא כעונש אלא בשביל להגן על המחוסנים ועל אוכלוסיות מוחלשות, כולל נשיאה בעלות הבדיקות במידה והם עומדים בסרובם להתחסן. ראש הממשלה היה אמיץ דיו לומר לציבור את האמת, שבעינייך היא לא פופולרית/לא מבוססת. מדינות רבות אחרות כבר מטילות חובה כזו על ציבורים ממשלתיים או לחילופין בדיקת קורונה שבועית (כולל ארה"ב, צרפת ועוד).

27.07.2021, 10:27

מצטרף בכל לב ליששכר הרמן 26.07.2021, 20:41
במדינה מתוקנת מישהו צריך לקחת אחריות על המשבר. קל לך דר יחזקאלי לשבת מול המקלדת ולזרוע מבוכה וספקות בטון של אוונגליסט שמגלה את האמת הצרופה לילידים. קצת צניעות לא תזיק לך. עובדה: לא רק בישראל, אלא בכל העולם מתלבטים במציאת איזון בין המשך הפעילות הכלכלית והחברתית לבין מניעת תחלואה ועומס על מערכת הבריאות. כמו שלרשויות הבריאות אין נוסחאות קסם גם לך אין. מאחר ואין אפשרות בעת הזאת לערוך מחקרים מבוקרים בהיקף גדול מסתמכים על המעט הידוע ומקבלים החלטות. בסופו של דבר מישהו צריך לקחת אחריות ולעשות את זה.

תודה על התיחסותך. מאחר והחיסון אינו מונע הדבקה ( זה ידוע מרגע שיצא לשוק מאחר והמחקרים המבוקר של היצרנים לא בדקו את זה ) , מחוסנים נדבקים ומדביקים, ואף לא ברור האם בשכיחות נמוכה מלא-מחוסנים. לכן אין הגיון מקצועי בהפרדה בין מחוסנים ולא מחוסנים. אגב מחלה והחלמה כן מגנה מהדבקה. החיסון מונע מחלה קשה ותמותה, ובכך ערכו העצום בהגנה על האוכלוסיה שבסיכון ( קשישים וחולים כרונים ).

מסכים שאין נוסחאות קסם ושיש אי וודאות המצריכה לקבל החלטות קשות. אני מכיר את זה מקרוב כי עסקתי במוכנות הלאומית למגיפה מאז 1988 עת הקמתי את צוות הטיפול במגיפות ובמשך שנים רבות. חשוב לי להביא לקהל הרפואי את העמדה בה מצדדים עמיתים רבים ומכובדים בארץ ובעולם. כך, גדולי האפידמיולוגים בעולם ניסחו את הצהרת ברינגטון עליה חתמו 60,000 מדענים ורופאים מכל העולם. בארץ עמיתי ואני הקמנו את מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה הכוללת את ראשי המערכת בעבר ובהווה והסבורים שהקוו אותו מוביל משרד הבריאות אינו מבוסס עובדות והינו קיצוני. הינך מוזמן להיכנס לאתר המועצה ולהתרשם מהמידע והתכניות שאנו מציעים לממשלה מזה שנה ויותר. הצענו לממשלת ישראל לא אחת להיות הגב המקצועי שלה ולקחת אחריות לשינוי הגישה.

01.08.2021, 22:11

שבתאי היקר, אני איתך במאה אחוזים.

לצערי , הבנתי את דבריך לא כקריאה לשיח פתוח, אלא גם, ובעיקר, על קריאת תגר על ההחלטות והאמצעים שננקטו. על מרד בממשלת החושך ביבי/בנט כאחד, שמשתיקים את עולם הרפואה הנאור/ה. אם טעיתי ולא קראתי אותך נכון, הריני מתנצל. אולם לפחות לפי התגובות למאמר, זה מה שגם רבים אחרים הבינו.
ועל כן אני רוצה להוסיף קטע מהעיתונות היומית:

"יעילות החיסון במניעת תחלואה קשה ירדה ל-80%"
דו"ח של חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המנטרים את מצב תחלואת הקורונה בישראל, מזהיר מפני המשך התפשטות זן הדלתא בישראל •

עוד אמרו המומחים כי העצירה של גל התחלואה בשנה שעברה ארעה עקב הגבלות בחצי השני של יולי, אלו לא ננקטו השנה ולכן לא צפויה עצירה דומה בזמן הקרוב.

80% יעילות במניעת תחלואה קשה אף היא טובה ביחס לחיסונים למחלות אחרות. התפשטות זן הדלתא בישראל- בודאי זהו הוריאנט הדומיננטי מזמן ואין מה להתרגש- הוא יותר מדבק אך כנראה פחות אלים. צר לי להפריך עוד מיתוס, אבל עפ"י מיטב הספרות המדעית וגדולי האפידמיולוגים בעולם אין קשר בין סגרים לרמת התחלואה.
הצטערתי לקרוא את אמירתך לגבי הרופאה ש"הדביקה"- ראשית מפני שהיא עדין מאושפזת במצב קשה ורצויה קצת יותר קולגיאליות וחמלה. היא הרי לא הדביקה בכוונה וכידוע גם לא מחוסנים נדבקים ומדביקים. כידוע אין חובת חיסון לעובדי בריאות ויש הנחיה של משרד הבריאות וקופות החולים מה מותר ומה אסור לרופא שלא התחסן, מן הסתם פעלה לפי ההנחיה

27.07.2021, 18:48

מאיפה השקר הזה "חיסון המבוגרים אשר בסיכון למחלת קורונה קשה תרם רבות להורדת התחלואה הקשה והתמותה"?? אשמח לראות מקור לא ממומן על ידי האח הגדול....😎☠💀

זו עובדה שהוכחה במחקרים. אני מבקש להימנע מהתבטאויות בוטות. השיח בבמה הזו הוא מקצועי ומכבד

27.07.2021, 19:06

האם נעשה מעקב אחר נפגעי התרכיב הגנטי המוזרק? האם נעשה ניתוח לאחר המוות באחד מכל אלה שמתו לאחר הזריקה? דוקטור עודד בן חיים האם אתה יכול להצביע על מעקב כזה? מקצועי! אם לא ,למה אתה מרשה לעצמך להשתלח ולזלזל במי שהביאה עדויות מהשטח של נפגעים רבים מהתרכיב, עדויות שאתה והממסד הרפואי הפושע משתדלים להשתיק! עליכם נאמר הטוב שברופאים לגיהנם! ואני מקווה שגם תעמדו למשפטי נירנברג על פשע נגד האנושות לפני שתגיעו לגיהנם!

27.07.2021, 19:17

אופס....גם פה כמו בפייסבוק האח הגדול יושב ומצנזר ...כמה תגובות שלי פשוט התאדו.....לא מפתיע בכלל בהתחשב בעובדה שמאמרי מערכת של דוקטורס אונלי שלא היו מביישים את גבלס ומנגלה

28.07.2021, 00:42

אני מתפלאה שאחרי השיח הפתוח והמרנין שנוצר פה, אף אחד מהמכובדים לא טרח להזכיר שחיסונים הם לא עגל הזהב, ומותר ואף רצוי לעודד שימוש בתרופות פשוטות וזולות לטיפול בקורונה גם אצל אנשים שאצלם רק התחילו תסמיני קורונה מיד עם ההדבקה. טיפול ביתי ויעיל כזה ימנע סיבוכי קורונה, אישפוזים רבים ורחמנא ליצלן גם מוות!!!
והרי זאת המטרה לשמה התכנסנו.
לדעתי, ואני בטוחה שתסכימו איתי, רצוי שרופאי משפחה יתחילו להנחות את מטופליהם המבודדים בביתם לקחת ויטמין סי, ויטמין די ואבץ, אולי קוורצטין ואספירין.
אולי ייתן משרד הבריאות הוראה לקופות החולים לבצע בדיקות דם למטופלים הנמצאים בבית עם חום הנמשך מעל 6 ימים והרגשה כללית מידרדרת: די-דיימר, crp, פריטין ופיברינוגן. לשקול להתחיל מתן סטרואידים על מנת להפסיק סערת ציטוקינים.
טיפול ביתי הוא בודאי זול יותר ופחות מעמיס על מערכת הבריאות, וגם יש בה תועלת אדירה למטופל.
אנא השמיעו קולכם בנידון

28.07.2021, 10:00

אסנת נבון היקרה. באיזה ספר רפואה או אלגוריתם טיפולי נסמך-עובדות (EBM) מצאת שקוורצטין, אספירין והוויטמינים שמנית - יעילים במניעת תחלואה בקורונה? אולי נכנסת במקרה לפורום הלא מתאים?

28.07.2021, 10:39

יששכר, מעבר להשתקה, הממשלה הנוכחית ממשיכה במדיניות הממשלה הקודמת, חיסיון למשך 30 שנה על דיוני ועדת הקורונה.
חוסר השקיפות מעצים את התחושה הציבורית שהחלטות מתקבלות לא רק משיקולי בריאות וכלכלה, אלא בעיקר משיקולים פוליטים.

אנשים לא מתחסנים לשפעת לא בגלל שסומכים על האחר, אלא בגלל יעילות נמוכה של חיסון זה לאור ריבוי זנים וכל שנה חיסון מכסה רק חצי.
מאחר והחיסון אינו מונע הדבקה באופן משמעותי ראש הממשלה לא היה אמיץ לומר את האמת, אלה השתמש בהסתה לרווח פוליטי פופוליסטי בציבור מבוהל וגם מצא הסבר טוב לציבור במידה ועניינים יילכו לכיוון לא טוב, אז יש מי שאשם.

אנונימי/ת
29.07.2021, 08:33

לד"ר יחזקאלי ולחבריך הרבים.
ההיסטוריה מלאה במכחישים למיניהם, החל מהאינקוויזיטורים שירדו לחיו של גלילאו גלילי... וזכורה האמירה המיוחסת אליו - "ואף על פי כן סוב תסוב" וכלה ברופאי האליל בזמני התפרצויות של המגפה השחורה באירופה ובמכחישי השואה בימינו.
למה ד"ר יחזקאלי (המוסרי-פילוסופי?) תכו עיניך מראות את שואת מגפת הקורונה שהתבטאה במראות של אלפי מדורות לשריפת גופות בהודו, של קברי המונים בסין בתחילת המגיפה, של אלפי ועשרות אלפי המתים בברזיל? למה שכחת את אלפי המתים בארץ? האם זאת משום שכאשר ניתנת לך במה אז אתה אוהב להשמיע, זה עושה אותך איש חשוב?
למה תכו עיניך מראות שהארץ חזרה "לחיות" אחרי החיסונים?
אתה נתפס לתגובות לחיסון מהם סבלו מעטי מעט, וכי ד"ר נכבד לנהוג זה לא מסוכן, לא מתים מזה? ולהבדיל - לקיים יחסי מין לא מסוכן? לא ראיתה גברים שמתים מזה? ובכלל לחיות זה בטוח? מי שורד את זה?
אז באמת, טול קורה מבין עיניך, הצנע את הליכותיך, לך למד על התמונה הכוללת ואז אם יהיה לך מה לתרום חוץ מהתפלספות הזויה, קדימה, השמע את קולך. אף אחד לא משתיק אותך רק מבקש ממך להיות מדוייק, מאוזן ונזהר באמירותיך המפיצות שקר המזיק לכלל הציבור.

30.07.2021, 00:13

דר' יואב יחזקאלי תודה לך שאתה מציג קול שפוי .
אנו בתקופה בה ההסתרה גברה על הנגלה, שופרי התעמולה משמשים לקידום אינטרסים עלומים , המדע מגויס , המספרים בתנודות לפי הצורך , השקרן מופיע השכם וערב וכובד התעמולה האינטנסיבית מעוורת את האנשים החכמים ביותר .
בימים כאלה התקווה היא שהציבור ובמיוחד אנשי המדע ההגונים יצליחו לראות את התמונה הגדולה ולא רק מה שמציגים להם כמאכילים עדר צאן .

אנונימי/ת
30.07.2021, 04:18

Preliminary data from EU statistics agency Eurostat compiled by Reuters showed Sweden had 7.7% more deaths in 2020 than its average for the preceding four years.

אנונימי/ת
02.08.2021, 21:56

עושה רושם שד״ר יואב יחזקאלי נהנה להשמיע דעות פרובוקטיביות, ובלבד ששמו יוזכר ויזכר על ידי מה שיותר אנשים. בזמן הקורונה הוא אירגן קורס מיינדפולנס ״בחינם״, אך בסיום כל סשן ״חינמי״, ציין שמקובל לתת ״תרומה״ לנותן הקורס, כל אחד כפי ראות עיניו. זה נראה לי מהלך נכלולי ולא ישר: או שאתה נותן מכל הלב, בחינם, או שתדרוש תשלום. האם יתכן שגם מאחורי המאמרים הללו, החוזרים ונשנים, עומד אינטרס כלכלי כלשהו של ד״ר יחזקאלי? תמהני.

04.08.2021, 07:15

מסכימה בכל מילה, מקומם שמחסנים במנה שלישית כאשר הוכח שגם מחוסנים נדבקים ומדבקים, יתרה מכך שלילת זכויות לאוכלוסייה שלמה שהגדירו אותה כמפיצת מחלות על רקע סירוב להתחסן בחיסון שטרם ידועות השלכותיו. הסתרת תופעות הלוואי על ידי מערכת הבריאות באמירה גורפת, בעלי סובל מתופעת הרדמות גפיים ופנים לאחר החיסון... אף אחד לא נותן על כך את הדעת. מודה לך ולחבריך על הקול השפוי

03.09.2021, 09:21

תודה רבה לך, ד״ר יואב יחזקאלי על כי אתה עומד בפרץ ומביע את מחאתך המקצועית על התנהלות מטרד הבריאות. זה דורש אומץ רב, להיות מוכן לשלם מחיר כבד, כמו ששילמו גם חבריך הרופאים שראו את שבועת הרופא לנגד עיניהם ולא שום שיקול זר אחר 🙏🏼

כן ירבו כמוך, רופאים בישראל 🙏🏼

תודה רבה למערכת doctorsonly, שמאפשרת מגוון דעות.

חשוב מאוד שהקולות החריגים האלה נשמעים.

אנונימי/ת
03.11.2021, 15:00

תודה רבה לך דר יחזקאלי היקר!!!
מעודד לדעת שיש עוד אנשי מקצוע שמה שעומד מול עיניהם זה טובת האנשים ובריאות הציבור..ולא חלילה אינטרסים כלכלים כאלה או אחרים,
ישר כח!!! אל נא תתייחס לתגובות המזלזלות שספק אם נרשמו ע״י רופאים/אנשי מקצוע,
השיח צריך להיות פתוח ולא מושתק והמטרה הסופית של תרופות/חיסונים היא שהתועלת תעלה על הסיכון אחרת אין טעם..

09.12.2021, 08:17

ד״ר יואב יחזקאלי היקר,
אני מבקשת לנצל הזדמנות זו להודות לך, מקרב לב, על הערתך להעלות לדיון נושא זה של אמינותו המקצועית של הרופא על המטופל.
אני מודה לך, כי אתה ורופאים שכמוך היוו קרן אור בערפל הסמיך והמטעה האופף אותנו, בחסות החיסיון.
על תרומתך ותרומת חבריך, הנאמנים לשבועתם וליושרה המקצועית, יכתבו דפים בהיסטוריה הרפואית והאזרחית.
יישר כוח!!!